Jedno z czołowych dzieł „kina moralnego niepokoju” epoki gierkowskiej, wyróżniające się z pośród innych filmów tego nurtu, silnym nasyceniem cierpkiego, wręcz sarkastycznego humoru. Różnobarwna galeria brawurowo zagranych przez aktorów postaci, błyskotliwe dialogi, dowcip i spójność narracji czynią ten klasyczny dla współczesnego odbiorcy film, obrazem dającym bardzo wiele satysfakcji w odbiorze. Na pokaz zapraszamy w niedzielę 20 sierpnia o godz. 14.00. Bilety: 13 zł.
Akcja rozgrywa się w ośrodku wczasowym podczas letniego obozu dla lingwistów, na którym urządzany jest konkurs na najlepszą pracę językoznawczą. Relacja pomiędzy studentami a pracownikami naukowymi zaczyna być napięta, kiedy wychodzi na jaw, że nie wysłano zaproszeń do przedstawicieli wszystkich uczelni.
Młody asystent Jarosław Kruszewski (Piotr Garlicki) dowiaduje się, że odpowiedzialny za to jest jego promotor, prorektor Bolesław (Mariusz Dmochowski), który prowadzi prywatną wojnę z ośrodkiem toruńskim. Jarosław postanawia zignorować środowiskowe układy i dopuszcza do konkursu spóźnioną o jeden dzień pracę studenta z Torunia, wbrew ostrzeżeniom starszego kolegi, docenta Jakuba Szelestowskiego (Zbigniew Zapasiewicz). Jakub stara się za wszelką cenę udowodnić doktorantowi, że naiwny idealizm do niczego nie prowadzi, a środowisko naukowe – podobnie jak każde inne – jest dżunglą, w której przetrwać mogą tylko najbardziej bezwzględni…
O cyklu:
Polska kinematografia jest jedną z najciekawszych spośród wielkich narodowych kinematografii 2 połowy XX wieku. Mimo burzliwej historii, cenzury, kolejnych załamań ekonomicznych i społecznych nasi twórcy i twórczynie tworzyli dzieła wybitne i na stałe wpisane do światowego kanonu. Oglądając te filmy, od kluczowych dla szkoły polskiej lat 50. i 60. przez megaprodukcje lat 70. po kino moralnego niepokoju lat 80., możemy przez ich pryzmat poznać zarówno kolejne prądy artystyczne jak i obraz zmieniającej się rzeczywistości społeczno-ekonomicznej i produkcyjnej polskiego kina, i co za tym idzie zyskujemy wgląd w polskie imaginarium kolejnych dekad. Historia naszej kinematografii to także historia polskich reżyserów i reżyserek. W przeglądzie Krótka historia polskiego kina skupiliśmy się na prezentacji wybranych tytułów największych twórców i twórczyń głównego nurtu. Jak zmieniała się wrażliwość filmowców? Czy czerpali oni z europejskiego i światowego kina czy tworzyli nową jakość? Jak wpływały na nich zmiany społeczne i geopolityczne? W końcu: jak polskie kino rezonowało za granicami naszego kraju? Przegląd jest unikatową możliwością przypomnienia najważniejszych, poddanych cyfrowej rekonstrukcji, dzieł powstałych nad Wisłą na dużych, kinowych ekranach i poprzez nie zajrzenia pod podszewkę zmian, jakie zachodziły w ciągu kolejnych dekad PRL-u.
Lista tytułów:
Popiół i diament – Andrzej Wajda, 1958
Pociąg – Jerzy Kawalerowicz, 1959
Do widzenia, do jutra – Janusz Morgenstern, 1960
Nikt nie woła – Kazimierz Kutz, 1960
Zezowate szczęście – Andrzej Munk, 1960
Sanatorium pod klepsydrą – Wojciech Jerzy Has, 1973
Barwy ochronne – Krzysztof Zanussi, 1976
Aria dla atlety – Filip Bajon, 1979
Gorączka – Agnieszka Holland, 1981
Przypadek – Krzysztof Kieślowski, 1981
Organizator przeglądu: Stowarzyszenie Kin Studyjnych
Kurator przeglądu: Tomasz Kolankiewicz
Partnerzy: Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych, 35mm.online, DI Factory
Przegląd współfinansowany ze środków Polski Instytut Sztuki Filmowej
Źródło: kino-apollo.pl
W tym roku festiwal odbędzie się w Sokołowsku w dniach 25-27 sierpnia 2023 roku. Honorowy patronat nad festiwalem objęła Maria Kieślowska, wspaniała postać, która od ponad dekady wspiera z ogromnym zaangażowaniem ideę i rozwój festiwalu. Program 12. edycji festiwalu Hommage à Kieślowski skupiony jest wokół hasła „pokoleń”, „dialogu międzypokoleniowego”; wokół tego, co może zdecydować o tożsamości i specyfice danego pokolenia.
czytaj więcejW Kinoteatrze Zdrowie od 2010 roku we wrześniu co roku odbywa się festiwal filmowy, którego patronem jest Krzysztof Kieślowski (hommageakieslowski.pl). W latach 1951–1960 Krzysztof Kieślowski mieszkał w Sokołowsku. Do miejscowego kina wracał wspomnieniami między innymi w autobiografii „O sobie”. Niewykluczone, że miało to wpływ na wybór przez niego późniejszego zawodu. Większość seansów, ze względu na brak pieniędzy na bilety, Krzysztof Kieślowski obserwował z kolegami przez wentylator w dachu kina. Widać było stamtąd zaledwie fragment ekranu.
czytaj więcejFilm fabularny w reżyserii Wojciecha Jerzego Hasa z 1973 roku, oparty na prozie Brunona Schulza, jest poetycką refleksją dotyczącą przemijania i sensu życia. Na pokaz zapraszamy w niedzielę 30 lipca o godz. 14.00. Bilety: 13 zł.
czytaj więcejTo kwintesencja amerykańskiego filmu, klasyk zarówno dla Nowego Hollywood, jak i gatunku dziennikarskiego śledztwa, a przy tym ponadczasowa historia, oparta na autentycznych wydarzeniach dotyczących afery Watergate. Robert Redford i Dustin Hoffman łączą w sobie precyzyjnie odpowiednie ilości grozy i zapału jako reporterzy Washington Post. 8 nominacji do Oscara(R).
czytaj więcejPełen magii, oryginalny film „Tonia” Marcina Bortkiewicza jest świetnie zagraną opowieścią o dojrzewaniu do samodzielności. Obraz opowiada o losach dziewczynki, której ojciec ma wyjechać do pracy do Włoch. Oglądana historia przedstawiona jest z perspektywy 11-letniej bohaterki. Na pokaz zapraszamy w ramach Filmowego Klubu Seniorów w czwartek 27 lipca o godz. 13.00. Bilety: 13 zł.
czytaj więcej