sowie

Filmy kręcone w Wałbrzychu i okolicach, wydarzenia, projekcje filmowe

Ostatnio komentowane
Publikowane na tym serwisie komentarze są tylko i wyłącznie osobistymi opiniami użytkowników. Serwis nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za ich treść. Użytkownik jest świadomy, iż w komentarzach nie może znaleźć się treść zabroniona przez prawo.
POLECAMY
Barwy ochronne - Krótka Historia Polskiego Kina, 20.08.2023
2023-08-11 14:02:00

Jedno z czołowych dzieł „kina moralnego niepokoju” epoki gierkowskiej, wyróżniające się z pośród innych filmów tego nurtu, silnym nasyceniem cierpkiego, wręcz sarkastycznego humoru. Różnobarwna galeria brawurowo zagranych przez aktorów postaci, błyskotliwe dialogi, dowcip i spójność narracji czynią ten klasyczny dla współczesnego odbiorcy film, obrazem dającym bardzo wiele satysfakcji w odbiorze. Na pokaz zapraszamy w niedzielę 20 sierpnia o godz. 14.00. Bilety: 13 zł.


Akcja rozgrywa się w ośrodku wczasowym podczas letniego obozu dla lingwistów, na którym urządzany jest konkurs na najlepszą pracę językoznawczą. Relacja pomiędzy studentami a pracownikami naukowymi zaczyna być napięta, kiedy wychodzi na jaw, że nie wysłano zaproszeń do przedstawicieli wszystkich uczelni.

 

Młody asystent Jarosław Kruszewski (Piotr Garlicki) dowiaduje się, że odpowiedzialny za to jest jego promotor, prorektor Bolesław (Mariusz Dmochowski), który prowadzi prywatną wojnę z ośrodkiem toruńskim. Jarosław postanawia zignorować środowiskowe układy i dopuszcza do konkursu spóźnioną o jeden dzień pracę studenta z Torunia, wbrew ostrzeżeniom starszego kolegi, docenta Jakuba Szelestowskiego (Zbigniew Zapasiewicz). Jakub stara się za wszelką cenę udowodnić doktorantowi, że naiwny idealizm do niczego nie prowadzi, a środowisko naukowe – podobnie jak każde inne – jest dżunglą, w której przetrwać mogą tylko najbardziej bezwzględni…

 


O cyklu:

 

Polska kinematografia jest jedną z najciekawszych spośród wielkich narodowych kinematografii 2 połowy XX wieku. Mimo burzliwej historii, cenzury, kolejnych załamań ekonomicznych i społecznych nasi twórcy i twórczynie tworzyli dzieła wybitne i na stałe wpisane do światowego kanonu. Oglądając te filmy, od kluczowych dla szkoły polskiej lat 50. i 60. przez megaprodukcje lat 70. po kino moralnego niepokoju lat 80., możemy przez ich pryzmat poznać zarówno kolejne prądy artystyczne jak i obraz zmieniającej się rzeczywistości społeczno-ekonomicznej i produkcyjnej polskiego kina, i co za tym idzie zyskujemy wgląd w polskie imaginarium kolejnych dekad. Historia naszej kinematografii to także historia polskich reżyserów i reżyserek. W przeglądzie Krótka historia polskiego kina skupiliśmy się na prezentacji wybranych tytułów największych twórców i twórczyń głównego nurtu. Jak zmieniała się wrażliwość filmowców? Czy czerpali oni z europejskiego i światowego kina czy tworzyli nową jakość? Jak wpływały na nich zmiany społeczne i geopolityczne? W końcu: jak polskie kino rezonowało za granicami naszego kraju? Przegląd jest unikatową możliwością przypomnienia najważniejszych, poddanych cyfrowej rekonstrukcji, dzieł powstałych nad Wisłą na dużych, kinowych ekranach i poprzez nie zajrzenia pod podszewkę zmian, jakie zachodziły w ciągu kolejnych dekad PRL-u.

 

Lista tytułów:

 

Popiół i diament – Andrzej Wajda, 1958
Pociąg – Jerzy Kawalerowicz, 1959
Do widzenia, do jutra – Janusz Morgenstern, 1960
Nikt nie woła – Kazimierz Kutz, 1960
Zezowate szczęście – Andrzej Munk, 1960
Sanatorium pod klepsydrą – Wojciech Jerzy Has, 1973
Barwy ochronne – Krzysztof Zanussi, 1976
Aria dla atlety – Filip Bajon, 1979
Gorączka – Agnieszka Holland, 1981
Przypadek – Krzysztof Kieślowski, 1981

 

Organizator przeglądu: Stowarzyszenie Kin Studyjnych
Kurator przeglądu: Tomasz Kolankiewicz
Partnerzy: Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych, 35mm.online, DI Factory
Przegląd współfinansowany ze środków Polski Instytut Sztuki Filmowej

 

Źródło: kino-apollo.pl


Wróć
dodaj komentarz