Film Krzysztofa Kieślowskiego z 1981 roku, opowiadający o różnych ścieżkach tego samego życia. Choć powstał w czasach euforii Solidarności, został wstrzymany z dystrybucji po wprowadzeniu stanu wojennego. Dopiero w końcowej fazie lat 80., gdy komunistyczny reżim zaczynał się chwiać, dzieło trafiło do szerokiej publiczności. Na pokaz zapraszamy w niedzielę 19 listopada o godz. 14.00. Bilety: 13 zł.
Witek Długosz (B.Linda), student medycyny, zrządzeniem przypadku przeżywa trzy różne warianty swojego losu. Być może to nie przypadek, a spadek po zmarłym przy porodzie bracie bliźniaku albo symboliczna data i miejsce urodzin – 28 czerwca 1956 roku w Poznaniu – skazują go na silne oddziaływanie współczesnej historii. W zależności od tego, czy złapie uciekający pociąg na stacji Łódź Fabryczna, czy nie – los przekieruje go na inne tory: aktywności w partii lub działalności w opozycji. W pociągu Witek poznaje starego komunistę (T. Łomnicki), który mimo doświadczeń stalinizmu namawia go do wstąpienia do PZPR, a kierownictwo partii dostrzega w nim potencjał młodego działacza. Nie złapawszy pociągu, Witek wpada w ręce sokisty i dostaje karę – pracę społeczną, przy której poznaje młodych opozycjonistów. Przyłącza się do grupy „Latającego Uniwersytetu”, drukuje podziemną prasę, wspiera robotników. Może też w ogóle odmówić udziału w biegu historii – jako zdolny młody lekarz cieszy się zaufaniem dziekana i ma możliwość podjęcia pracy naukowej. Trzeci wariant – postawy neutralnej wobec biegu wydarzeń w Polsce u progu lat 80. okaże się niemożliwy do rozwinięcia.
Krzysztof Kieślowski, twórca filmu nie podkreślał podziałów politycznych w ówczesnej Polsce, ale dowodził, że przyzwoitość możliwa jest niezależnie od miejsca po stronie barykady. Krótki i tragiczny trzeci wariant – wycofania z zaangażowania i wewnętrznej emigracji w PRL –zgodnie z intencją twórcy, skazuje bohatera na porażkę, a nawet unicestwienie. Film zatrzymany przez cenzurę z trudem torował sobie drogę do publiczności.
O cyklu:
Polska kinematografia jest jedną z najciekawszych spośród wielkich narodowych kinematografii 2 połowy XX wieku. Mimo burzliwej historii, cenzury, kolejnych załamań ekonomicznych i społecznych nasi twórcy i twórczynie tworzyli dzieła wybitne i na stałe wpisane do światowego kanonu. Oglądając te filmy, od kluczowych dla szkoły polskiej lat 50. i 60. przez megaprodukcje lat 70. po kino moralnego niepokoju lat 80., możemy przez ich pryzmat poznać zarówno kolejne prądy artystyczne jak i obraz zmieniającej się rzeczywistości społeczno-ekonomicznej i produkcyjnej polskiego kina, i co za tym idzie zyskujemy wgląd w polskie imaginarium kolejnych dekad. Historia naszej kinematografii to także historia polskich reżyserów i reżyserek. W przeglądzie Krótka historia polskiego kina skupiliśmy się na prezentacji wybranych tytułów największych twórców i twórczyń głównego nurtu. Jak zmieniała się wrażliwość filmowców? Czy czerpali oni z europejskiego i światowego kina czy tworzyli nową jakość? Jak wpływały na nich zmiany społeczne i geopolityczne? W końcu: jak polskie kino rezonowało za granicami naszego kraju? Przegląd jest unikatową możliwością przypomnienia najważniejszych, poddanych cyfrowej rekonstrukcji, dzieł powstałych nad Wisłą na dużych, kinowych ekranach i poprzez nie zajrzenia pod podszewkę zmian, jakie zachodziły w ciągu kolejnych dekad PRL-u.
Lista tytułów:
Popiół i diament – Andrzej Wajda, 1958
Pociąg – Jerzy Kawalerowicz, 1959
Do widzenia, do jutra – Janusz Morgenstern, 1960
Nikt nie woła – Kazimierz Kutz, 1960
Zezowate szczęście – Andrzej Munk, 1960
Sanatorium pod klepsydrą – Wojciech Jerzy Has, 1973
Barwy ochronne – Krzysztof Zanussi, 1976
Aria dla atlety – Filip Bajon, 1979
Gorączka – Agnieszka Holland, 1981
Przypadek – Krzysztof Kieślowski, 1981
Organizator przeglądu: Stowarzyszenie Kin Studyjnych
Kurator przeglądu: Tomasz Kolankiewicz
Partnerzy: Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych, 35mm.online, DI Factory
Przegląd współfinansowany ze środków Polski Instytut Sztuki Filmowej
Źródło: kino-apollo.pl
Klasyk polskiego kina, ukazujący dramat rewolucjonistów w kontekście zamachu na carskiego generała. Film zdobył uznanie za przedstawienie konfliktu między ideologią a moralnością oraz za wybitne kreacje aktorskie. Odbiór dzieła był szczególnie silny w kontekście ówczesnych przemian społeczno-politycznych w Polsce. Na pokaz zapraszamy w niedzielę 29 października o godz. 14.00. Bilety: 13 zł.
czytaj więcej"Biblioteka pod Atlantami" zaprasza na TYDZIEŃ Z REGIONEM pod hasłem „Filmowy Wałbrzych” – w programie m.in. spotkanie z Lechem Molińskim, współautorem książki „Nikt nie woła, każdy pamięta. Filmowy Dolny Śląsk”. Na wydarzenia zapraszamy do Galerii pod Atlantami (Śródmieście) oraz na filie: na Nowym Mieście, Podzamczu i Sobięcinie. Wydarzenie jest zorganizowane przy wsparciu finansowym z Funduszu Regionu Wałbrzyskiego.
czytaj więcejPoniżej przedstawiamy repertuar Kina MOKiS w Bielawie. Zapraszamy!
czytaj więcejJuż 9 października w Kinie Apollo w Wałbrzychu projekcja kultowego filmu "Sok z żuka". Humorystyczny horror Tima Burtona z Michaelem Keatonem, Geeną Davis, Alexem Baldwinem i Winoną Ryder w rolach głównych. Film opowiada historię pary spokojnych duchów (Baldwin i Davis), które starają się pozbyć pretensjonalnych nowych właścicieli swojego domu, przywołując do pomocy demonicznego ducha Beetlejuice’a (Keaton). Sytuacja szybko wymyka się spod kontroli, prowadząc do serii zabawnych i strasznych wydarzeń w tym fantastycznym komediodramacie.
czytaj więcejKino ma nie tylko bawić. Choć wielu z nas głównie po to do kina chodzi, to jednak spora część widzów wybiera trudniejsze filmy, poważniejsze tematy, cięższe gatunki, jak np. dramaty. Ważny temat porusza nowy film Beaty Dzianowicz - Strzępy. Znana ze swoich produkcji dokumentalnych reżyserka opowiada tu historię rodziny dotkniętej chorobą dziadka. Kiedy symptomy choroby nasilają się, relacje w rodzinie zostają wystawione na próbę, a syn Gerarda musi podjąć decyzje, które zaważą na życiu każdego z jego bliskich.
czytaj więcej